April 23, 2010

NAIK GAJI ?

duit..duit
Artikel ini adalah diambil daripada laman web PKG-Puchong
Pendapat / Pandangan/ Penulisan ini adalah dari kaca mata penulis sahaja. Tiada kaitan dengan Kementerian Pelajaran Malaysia

Posted by admin in Featured Articles, PKG on April 23rd, 2010 | one response

Oleh WAHID HASHIM (pendidikan@utusan.com.my)

DENGAN doa dan harapan oleh para guru, maka hasrat untuk menerima `tambahan sedikit rezeki’ nampaknya akan menjadi kenyataan pada tahun ini, atau bermula tahun depan. Mungkin ia dalam bentuk pelarasan gaji guru dengan apa yang dinikmati oleh Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD).

Namun begitu, mungkin ada tanggungajwab tambahan kepada guru. Kita tunggu sahaja pengumumannya, kemungkinan besar pada tanggal 16 Mei di Kuantan, Pahang.

Bilangan guru yang sekarang sudah mencecah 400,000 sebenarnya memerlukan rombakan minda, selain daripada peranan yang lebih releven – supaya penyelarasan gaji itu dilihat bukan untuk mengkayakan guru, tetapi memartabatkan profesion itu.

Guru pula perlu ikhlas, bukan kosmetik atau mencukupkan jam kerja. Kalau waktu kerja ditambah lagi, maka bersedialah untuk berbuat demikian secara optimum.

Kini kita mendengar banyak isu tentang ketidakcekapan pengurusan dan komunikasi yang menimpa sekolah. Sekolah terhutang wang, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) yang terpaksa menanggung hutang ratusan ribu untuk membina bangunan tambahan seperti surau dan sebagainya.

Guru besar perlu tahu batas kemampuan mereka, dan risiko jika tersalah langkah ketika hendak berurusan dengan hal berkaitan wang. Ada kalanya penderma bermurah hati mahu mendahulukan wang, tetapi berakhir dengan pergaduhan, bermasam muka kerana hutang tidak terbayar.

Kita telah mendengar pelbagai cadangan strategik untuk membantu pihak sekolah mengurus sekolah secara yang lebih berkesan.

Imej dan reputasi profesion itu juga perlu diperbaiki supaya lebih ramai profesional yang mahu menceburi bidang itu sama ada secara sambilan atau sepenuh masa.

Satu rumus luar biasa perlu difikirkan supaya proses mendidik anak-anak warisan bangsa ini terus menjadi agenda utama negara. Sebagai contoh, mungkin profesional yang secara sukarela mahu menjadi guru dibenarkan berbuat demikian dengan syarat gaji mereka dikekalkan sepertimana mereka di tempat asal.

Mungkin tidak salah kalau dilebihkan gaji mereka, sepertimana yang berlaku jika profesional melompat ke syarikat lain. Mungkin mereka boleh memegang jawatan tertinggi sekolah seperti pengetua, penolong kanan atau guru panitia, saya pasti ramai yang bakal berminat menjadi guru kalau keterbukaan terhadap profesion yang mulia itu mencapai tahap yang saya makudkan.

Mungkin belum diamalkan di mana-mana bahagian dunia, Malaysia boleh memulakan cadangan itu.

Bayangkan kalau ketua pegawai eksekutif (CEO) memohon menjadi guru dengan gaji yang sama! Pasti kita akan melihat revolusi budaya kerja dan wajah sekolah itu.

Portal Pendidikan Utusan: 21 April 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan